گزارش: در نقد «در طریق ادب» عنوان شد کتابی برای شناخت ادبیات ایران

گزارش: در نقد «در طریق ادب» عنوان شد کتابی برای شناخت ادبیات ایران
مهر 1, 1402
244 بازدید

به گزارش ایسنا در جلسه نقد و بررسی کتاب «در طریق ادب» تالیف سعید حمیدیان، این کتاب مجموعه‌ای جامع برای شناخت ادبیات ایران از دوران کلاسیک تا دوره معاصر ارزیابی شد. به گزارش ایسنا، جلسه نقد و بررسی کتاب «در طریق ادب (از فردوسی تا نیما)»، شامگاه پنجشنبه، ۳۰ شهریورماه به همت انجمن ایرانشناسی در […]

به گزارش ایسنا

در جلسه نقد و بررسی کتاب «در طریق ادب» تالیف سعید حمیدیان، این کتاب مجموعه‌ای جامع برای شناخت ادبیات ایران از دوران کلاسیک تا دوره معاصر ارزیابی شد.

به گزارش ایسنا، جلسه نقد و بررسی کتاب «در طریق ادب (از فردوسی تا نیما)»، شامگاه پنجشنبه، ۳۰ شهریورماه به همت انجمن ایرانشناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایرانشناسی، در آغاز این نشست، با اشاره به این‌که سعید حمیدیان، پژوهش‌های جامعی درباره هنر و اندیشه فردوسی، نظامی، سعدی، حافظ و حتی ادبیات معاصر مانند نیما یوشیج داشته است، تاکید کرد: کتاب «در طریق ادب»، گزیده‌ای از آثار و مقاله‌های ایشان است که مخاطبان را با سیر ادبیات ایران آشنا می‌کند.

او همچنین به بررسی بخش مربوط به شاهنامه فردوسی در این کتاب پرداخت و فرازهای مرتبط با آفرینش جهان و نخستین انسان، فره ایزدی، حکمرانی در جهان مادی، نخستین اعتراض در جهان، مهاجرت آریاییان و تفاوت رستم با سایر شخصیت‌های داستانی و اسطوره‌ای شاهنامه را در این بخش، شایان توجه دانست.

اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در پیامی ویدئویی که برای این نشست فرستاد، سعید حمیدیان را شخصیتی معرفی کرد که هم در عرصه آموزش و هم در حوزه پژوهش، عاشقانه کوشیده است.

به گفته دادبه، «در طریق ادب»، برگزیده و چشم‌اندازی از پژوهش‌هایی است که حمیدیان در دوران آموزگاری انجام داده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: پژوهشگران علاوه بر آثار مکتوبی که از خود به جا می‌گذارند، آثار دیگری نیز دارند و آن، شاگردانی هستند که راه استاد را ادامه می‌دهند. سعید حمیدیان از جمله پژوهشگرانی است که هر دو اثر را از خود برجای گذاشته است.

کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد ادبیات معاصر فارسی، محور سخنرانی خود را در این جلسه به روش‌شناسی در آثار سعید حمیدیان اختصاص داد و گفت: استاد حمیدیان از روش‌شناسی متناسب با موضوع استفاده می‌کند. مثلا در بررسی شاهنامه، به داستان‌شناسی توجه ویژه دارد و در تحلیل آثار نیما روی سیر تحول تاریخی و طبقه‌بندی آثار تمرکز می‌کند.

عابدی افزود: شناخت نقد ادبی معاصر جهان، تلفیق نقد و پژوهش و انعکاس شخصیت ادبی نویسنده در آثار، از دیگر ویژگی‌های سعید حمیدیان است.

احمدرضا بهرام‌پور عمران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، در این نشست درباره ویژگی‌های شخصیت و آثار حمیدیان سخن گفت و تاکید کرد: پیوستگی و استمرار در تحقیق، بهره‌مندی از نگاه ایرانی و جهانی، نگاه منشوری و جامع به متن از واج و صرف و نحو تا ساختار، نگرش انتقادی و پرهیز از مریدپروری، از جمله این ویژگی‌هاست.

محمد امیرجلالی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست، گستردگی آثار، مقایسه متون کهن با متون نو، روش‌شناسی قوی، استفاده از شیوه‌های جزء به کل و کل به جزء برای مطالعه ادبی، پرهیز از تعصب، نقد منصفانه و نقدپذیری را از جمله ویژگی‌های حمیدیان برشمرد.