نشست: ایران شناسی در اوراسیا

نشست: ایران شناسی در اوراسیا
مهر 12, 1402
235 بازدید

به نام خدا روز یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ نخستین نشست از سلسله نشست‌های مشترک انجمن ایران‌شناسی ایران و موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) با عنوان “پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران و اوراسیا” و با سخنرانی آقایان مهندس سید محمد بهشتی، دکتر محمود جعفری دهقی و دکتر مهدی سنایی و با حضور جمعی از استادان، […]

به نام خدا
روز یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ نخستین نشست از سلسله نشست‌های مشترک انجمن ایران‌شناسی ایران و موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) با عنوان “پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران و اوراسیا” و با سخنرانی آقایان مهندس سید محمد بهشتی، دکتر محمود جعفری دهقی و دکتر مهدی سنایی و با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان در محل موسسه ایراس برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست‌ها یافتن راهکارهای عملی برای گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی و برقراری صلح عمیق و پایدار با کشورهای حوزه اوراسیا عنوان شده است.
در نخستین نشست که “ایران‌شناسی در اوراسیا” نام داشت، به مفهوم اوراسیا و بازنمایی تاریخی روابط ایران و برخی سرزمین‌های این حوزه و لزوم برقرای ارتباط سیاسی و فرهنگی با محوریت روسیه پرداخته شد. در انتهای نشست، پرسش و پاسخ میان استادان و حاضران صورت گرفت.
از سخنرانی‌های ایرادشده در این نشست، می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط صلح‌آمیز ایران با کشورهای حوزه اوراسیا لازمه رشد و توسعه پایدار در ایران است. پیوند صلح و دوستی و در پی آن گفتگوی سیاسی و اقتصادی موفق با این کشورها، در گرو ایجاد ارتباطات فرهنگی است. بنابراین یافتن و پرداختن به مشترکات فرهنگی از جمله مشترکات تاریخی، زبانی و سایر وجوه فرهنگی از جمله جشن‌ها و آیین‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رفع سوء تفاهم‌ها و ایجاد همبستگی و درنتیجه کامیابی در مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری صلح و امنیت باشد. خوشبختانه در سرزمین‌های اوراسیا، تعداد عناصر و شواهد مادی و معنوی تاریخی مشترک از جمله بناها، اشیای موزه‌ها، گزارش‌های باستان‌شناختی و… به‌لحاظ کمّی قابل ملاحظه است و مطالعه و پرداختن به آنها از سوی متخصصان ایران‌شناسی چنین فرصتی را فراهم می‌آورد.

 

گزارش از مینا جاویدان
انجمن ایران‌شناسی ایران