نشست” ایران‌شناسی در اوراسیا”

نشست” ایران‌شناسی در اوراسیا”
آبان 2, 1402
224 بازدید

روز یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ نخستین جلسه از سلسله نشست‌های مشترک انجمن ایران­شناسی و موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) با عنوان “پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران و اوراسیا” با سخنرانی مهندس سید محمد بهشتی،عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر محمود جعفری دهقی،رییس انجمن علمی ایران شناسی، و دکتر مهدی سنایی، رئیس موسسه مطالعات ایران و […]

نشست” ایران‌شناسی در اوراسیا”

روز یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ نخستین جلسه از سلسله نشست‌های مشترک انجمن ایران­شناسی و موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) با عنوان “پیوندهای فرهنگی و تمدنی ایران و اوراسیا” با سخنرانی مهندس سید محمد بهشتی،عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر محمود جعفری دهقی،رییس انجمن علمی ایران شناسی، و دکتر مهدی سنایی، رئیس موسسه مطالعات ایران و اوراسیا، و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران و علاقمندان در محل موسسه ایراس برگزار شد.

 

هدف از برگزاری این نشست­ها بررسی ریشه­‌ها و پیوندهای کهن فرهنگی در راستای دستیابی به راهکارهای عملی برای گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی و برقراری صلح عمیق و پایدار با کشورهای حوزه اوراسیا عنوان شده است.

در ابتدای این نشست، دکتر سنایی به عنوان دبیر نشست با بیان اهمیت این­گونه نشست­‌ها به بررسی مفهوم اوراسیا و تعاریف مختلف آن پرداختند. سپس مهندس بهشتی با بازنمایی تاریخی روابط ایران و برخی سرزمین­‌های این حوزه و لزوم برقرای ارتباط سیاسی و فرهنگی با محوریت روسیه و ایران؛ کشورهای این حوزه را اعضای خاندانی بزرگ دانستند که روابط آن­ها اکنون به دلیل عدم شناخت صحیح و از درون، دچار سوتفاهم و اشکال است و باید برای دستیابی به شناخت صحیحی از طریق همکاری متقابل تلاش کرد. همچنین در ادامه دکتر جعفری دهقی نیز با تمرکز بر پیوندهای زبانی و فرهنگی این مناطق و حضور تأثیرگذار زبان و فرهنگ ایرانی، به لزوم رشد ایران‌شناسی در این حوزه اشاره داشتند. در انتهای جلسه نیز پرسش و پاسخ میان اساتید و علاقمندان صورت گرفت.

بر اساس سخنرانی­‌های ایراد شده می­توان نتیجه گرفت: ارتباط صلح ­آمیز ایران با کشورهای حوزه اوراسیا لازمه رشد و توسعه پایدار است. پیوندصلح و دوستی و در پی آن گفتمان سیاسی و اقتصادی موفق با این کشورها، در گرو ایجاد ارتباطات فرهنگی است. بنابراین یافتن و پرداختن به مشترکات فرهنگی از جمله مشترکات تاریخی، زبانی و سایر وجوه فرهنگی از جمله جشن‌ها و آیین­‌ها می­‌تواند زمینه­‌ساز رفع سوء تفاهمات و ایجاد همبستگی و درنتیجه کامیابی در مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری صلح و امنیت باشد؛ خوشبختانه در سرزمین­‌های اوراسیا، تعداد عناصر و شواهد مادی و معنوی تاریخی مشترک از جمله بناها، اشیای موزه‌­ها، گزارشات باستان ­شناسی و  … به لحاظ کمی قابل ملاحظه است و مطالعه و پرداختن به آنها توسط متخصصین ایران­شناسی چنین فرصتی را فراهم می­‌آورد.

منبع: وب سایت موسسه مطالعات ایران و اوراسیا