ششمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران آغاز به کار کرد

ششمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران آغاز به کار کرد
اسفند 15, 1401
326 بازدید

تهران- ایرنا- ششمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران صبح دوشنبه در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد کاظم موسوی‌بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، با ارسال پیامی در مراسم افتتاحیه، ابراز امیدواری کرد که حاصل علمی این همایش برای شناخت هرچه بیشتر ایران و مردم ایران، سودمند […]

تهران- ایرنا- ششمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران صبح دوشنبه در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد کاظم موسوی‌بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، با ارسال پیامی در مراسم افتتاحیه، ابراز امیدواری کرد که حاصل علمی این همایش برای شناخت هرچه بیشتر ایران و مردم ایران، سودمند باشد.

وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی، زبان قومی خاص نبوده و نیست، یادآور شد: همه ایرانیان و حتی دلبستگان به این زبان در ورای مرزهای جغرافیایی و سیاسی، در غنای آن نقش داشته‌اند و به همین سبب، این زبان، یکی از رمزهای وحدت ملی ما است.

رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی درباره تنوع پژوهش‌های زبانی و گویشی گفت: از عناوین مطرح در این همایش، به خوبی پیداست که پهنه موضوع، بسیار وسیع است و جوانب ناشناخته یا کمترشناخته در این باب، اندک نیست.

موسوی بجنوردی همچنین اظهار داشت: پژوهش‌های علمی درباره زبان‌های ایرانی، می‌تواند راه را بر نظرات غیرعلمی و گاه مغرضانه ببندد.

وی افزود: این پژوهش‌ها گذشته از ارزش‌های علمی و تحقیقی، می‌تواند به ویژه در دو حوزه فرهنگ‌نویسی و واژه‌گزینی، سودمند باشد و در نهایت، بر غنای زبان فارسی نیز بی‌فزاید.

جعفری دهقی: ۴۵ پژوهش در همایش امسال ارائه می‌شود

محمود جعفری دهقی، استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش نیز با ارائه گزارشی، یادآور شد که امسال ۷۵ چکیده مقاله برای شرکت در همایش واصل و از آن میان، ۴۵ مقاله پذیرفته شد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه زبان‌های ایرانی و گسترش آن در جغرافیای ایران، تاکید کرد: زبان‌ها و گویش‌های ایران اسناد هویت ملی، دینی و فرهنگی ما هستند و پژوهش، حفظ و معرفی این اسناد که از مهمترین گنجینه‌ها و ذخایر ملی به شمار می‌روند، وظیفه همه دوست‌داران فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است.

دهقی درباره اهمیت زبان فارسی نیز گفت: زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و به منزله یکی از عوامل اتحاد میان همه ایرانیان تلقی می‌شود. این زبان از چنان گنجینه علمی، ادبی و فرهنگی سترگی برخوردار است که از دیرباز، همه ایرانیان را به هم پیوند داده و هیچ عاملی توان جدایی آنها را از یکدیگر نداشته است.

وی همچنین زبان فارسی را میراث مشترک ملت‌های مشرق‌زمین از جمله، ایران، هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و اقوام متعددی دانست که طی سده‌ها، اندیشه‌های فلسفی و عواطف و احساسات ادبی خود را با آن پرورش داده و به تکامل رسانده‌اند.

جعفری دهقی با اشاره به برگزاری پنج دوره قبلی همایش زبان‌ها و گویش‌های ایران و انتشار مجموعه مقالات آنها در سال‌های مختلف، ابراز امیدواری کرد که این همایش‌ها باعث شناخت بهتر دانشجویان و پژوهشگران با مبانی زبان‌های ایرانی از طریق آشنایی با استادان و پژوهش‌هایشان باشد.

ششمین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های ایران، به همت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و انجمن ایرانشناسی برگزار شده است. این همایش هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا