شب زهره زرشناس

شب زهره زرشناس
مهر 22, 1402
252 بازدید

شب زهره زرشناس هفتصدودومین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت زهره زرشناس اختصاص دارد. این نشست با همکاری انجمن ایران‌شناسی ایران و انتشارات فروهر، در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه بیست‌وسوم مهر ماه ۱۴۰۲ با سخنرانی ژاله آموزگار، مهدی گلشنی، کتایون مزداپور، فریبا افکاری، فرزانه گشتاسب و علی دهباشی، همراه با پیام‌هایی از کلاوس پدرسن، الن […]

شب زهره زرشناس

هفتصدودومین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت زهره زرشناس اختصاص دارد. این نشست با همکاری انجمن ایران‌شناسی ایران و انتشارات فروهر، در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه بیست‌وسوم مهر ماه ۱۴۰۲ با سخنرانی ژاله آموزگار، مهدی گلشنی، کتایون مزداپور، فریبا افکاری، فرزانه گشتاسب و علی دهباشی، همراه با پیام‌هایی از کلاوس پدرسن، الن گیوناشویلی و ماتئو کمپارتی، در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. همچنین در این برنامه، از ویژه‌نامه نشریه فروهر با حضور پدرام سروش‌پور و راضیه موسوی‌خو رونمایی خواهد شد.


استاد دکتر زهره زرشناس در ۱۹ آذر ۱۳۳۰ در تهران چشم به جهان گشود. پس از دریافت مدرک فوق لیسانس فرهنگ و زبانهای باستانی از دانشگاه تهران، در سال ۱۳۵۷ با كسب رتبۀ اول در کنکور دانشگاه تهران در دورۀ دکترای فرهنگ و زبانهای باستانی به تحصیل پرداخت و از همان سال عضو هيأت علمی فرهنگستان زبان ایران؛ استادیار موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی؛ دانشیار، استاد، عضو هیأت ممیزه، رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی و مدیر گروه فرهنگ و زبانهای باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ و از سال ۱۳۸۴ مدیر گروه ایران‌شناسی در بنیاد ایران‌شناسی بوده است. وی از سال ۱۳۶۸ تا کنون به تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در پژوهشگاه علوم انسانی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و بنیاد ایران‌شناسی اشتغال و راهنمایی بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا را بر عهده داشته است.
دکتر زرشناس در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب درجۀ استادی (پروفسوری) شده و عضو چندین نهاد علمی ایرانی و خارجی مانند انجمن ایران‌شناسان اروپا (SIE)، انجمن مطالعات ایرانی (AIS)، انجمن بین‌المللی پژوهش در قصه‌های عامیانه (ISFNR)، شورای عالی واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای علمی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شورای علمی آکادمی المپیک، انجمن زبان‌شناسی، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیأت موسس و هيأت مدیره انجمن ايران‌شناسی ایران است. وی همچنین سردبیر دوفصلنامه علمی پژوهشی زبان‌شناخت و دوفصلنامه مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، و عضو هیأت تحریریه چند مجله علمی ایرانی و بین‌المللی است.
از استاد زرشناس تا کنون ۱۷ کتاب به‌صورت تألیف، ترجمه یا گردآوری مقالات؛ حدود ۲۰۰ مقاله فارسی، انگلیسی و فرانسوی در مجلات علمی و پژوهشی ایرانی و بين‌المللی و نيز مجله ISI منتشر شده و یک کتاب و چندین مقاله در دست انتشار است. وی در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه علوم انسانی انتخاب شد و فهرست کامل جوایز پرشمار علمی ایشان در مجله بخارا منتشر خواهد شد.
شب زهره زرشناس در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی برگزار می‌شود.

برگرفته از کانال تلگرام مجله بخارا