بزرگداشت زهره زرشناس؛ بانوی زبانشناسی و فرهنگ ایران

بزرگداشت زهره زرشناس؛ بانوی زبانشناسی و فرهنگ ایران
مهر 23, 1402
203 بازدید

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه «شب زهره‌زرشناس» آیین بزرگداشت زهره زرشناس استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران به همت مجله فرهنگی هنری بخارا، انجمن ایرانشناسی و انتشارات فروهر، شامگاه یکشنبه-۲۳ مهرماه- با حضور وی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان در آیین بزرگداشت زرشناس، از وی به‌ خاطر پژوهش‌های ارزنده در حوزه فرهنگ، زبانشناسی و […]

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه «شب زهره‌زرشناس» آیین بزرگداشت زهره زرشناس استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران به همت مجله فرهنگی هنری بخارا، انجمن ایرانشناسی و انتشارات فروهر، شامگاه یکشنبه-۲۳ مهرماه- با حضور وی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

سخنرانان در آیین بزرگداشت زرشناس، از وی به‌ خاطر پژوهش‌های ارزنده در حوزه فرهنگ، زبانشناسی و به‌ ویژه زبان سغدی تقدیر کردند.

ژاله آموزگار زبانشناس و استاد دانشگاه، در این آیین با اشاره به بیش از نیم قرن سابقه آشنایی خود با زهره زرشناس، به شرح ویژگی‌های وی در مقام پژوهشگر و استاد دانشگاه پرداخت.

آموزگار با توجه به تخصص زرشناس در زبان سغدی که از زبان‌های باستانی منطقه آسیای میانه است، تاکید کرد: «فرهنگ ایرانی» فراتر از جغرافیای امروز ایران است و از شرق و شمال شرقی تا قفقاز و سرزمین‌های دیگر را دربرمی‌گیرد.

وی، زهره زرشناس را بانوی سخت‌کوشی نامید که ناملایمات زندگی، او را از پیشرفت باز نداشت.

مهدی گلشنی عضو پیوسته فرهنگستان علوم نیز در این مراسم با یادآوری تاثیری که علوم انسانی بر جامعه دارد، گفت: نقش مهم علوم انسانی، فرهنگسازی است.

وی تاکید کرد که کم‌توجهی به عرصه فرهنگ، باعث تضعیف حس هویت ملی و دینی در میان جوانان می‌شود.

این عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در گذشته، به موضوع فرهنگ در دانشگاه‌های غربی توجهی نمی‌شد اما امروزه بزرگترین دانشگاه‌های غرب، به حوزه‌های علوم انسانی، فرهنگ و دین، توجه ویژه دارند.

گلشنی، در ادامه، بخشی از پژوهش‌ها و دستاوردهای زهره زرشناس را برشمرد.

جمعی دیگر از پژوهشگران رشته زبانشناسی نیز در این مراسم با ارائه سخنرانی یا ارسال پیام، از خدمات زرشناس در این رشته قدردانی کردند.

زهره زرشناس استاد دانشگاه در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران، عضو شورای عالی واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو موسس انجمن ایرانشناسی است.

وی ده‌ها اثر علمی و پژوهشی در حوزه زبانشناسی و فرهنگ و ادبیات ایران به زبان‌های فارسی و انگلیسی تالیف کرده است.

زرشناس سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ برنده جایزه کتاب برتر دانشگاهی در رشته زبانشناسی شد و سال ۱۳۹۲ جایزه نخست حامیان نسخ خطی را از کتابخانه ملی ایران دریافت کرد. وی همچنین سال ۱۳۹۵ به خاطر کتاب شایسته تقدیر در رشته علوم انسانی، حائز نشان دهخدا شد.