به نام خداوند جان و خرد
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – معاونت پژوهشی
کمیسیون انجمنهای علمی ایران
اساسنامه انجمن ایرانشناسی ایران
به شماره ثبت ۵۹ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۰۱۳۳۷۷
فصل اول – کلیات و اهداف
ماده 1: بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی ایرانشناسی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای ایرانشناسی و علوم مرتبط، انجمن ایرانشناسی که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، احیا میگردد.
ماده 2: انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت (1325/2/14) دارای شخصیت حقوقی بوده و رئیس هیأت مدیره آن نماینده قانونی انجمن است.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران به نشانی محله بنی هاشم، خیابان بوستان نهم (شهید مجید جعفری)، خیابان شهید مجید افشاری، پلاک 99، طبقه دوم، واحد جنوب شرقی، کد پستی 1667633115 است و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیأت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند؛ به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیر الانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب اساسنامه اولیه (1324/7/6) تشکیل شده و پس از چند دهه فترت (از دهه 1340 تا 1396/11/12)، برای مدت نامحدود ادامه یافته و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیتها
ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد:
1-5) انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای با علم ایرانشناسی و علوم مرتبط سر و کار دارند.
2-5) همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
3-5) ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
4-5) ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی.
5-5) برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی.
6-5) انتشار کتب و نشریات علمی.
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
ماده 6: انواع عضویت
1-6) عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته ایرانشناسی و رشتههای دانشگاهی مرتبط (فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، تاریخ ایران، باستانشناسی ایران، زبان و ادبیات فارسی و زبانشناسی) باشند، میتوانند با تصویب هیأت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی ارشد و بالاتر در دیگر رشتههای دانشگاهی (غیرمذکور در بند 6-1) که آثار و فعالیتهایی در زمینه ایرانشناسی داشتهاند، میتوانند با تصویب هیأت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: افراد دارای درجه کارشناسی در هر یک از رشتههای مذکور در بند 6-1 میتوانند تنها با تصویب هیأت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
2-6) عضویت وابسته:
افراد دارای درجه کارشناسی که مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشتههای دانشگاهی مذکور در بند 6-1 شاغل باشند.
3-6) عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشته ایرانشناسی و رشته های دانشگاهی مرتبط یادشده در بند 6-1 به تحصیل اشتغال دارند.
4-6) عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای گوناگون ایرانشناسی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند، میتوانند با تصویب هیأت مدیره به عضویت افتخاری انجمن درآیند.
تبصره: کلیه اعضای هیأت مؤسس متقاضی دوره جدید انجمن ایرانشناسی مندرج در نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 104039-3/3/3 مورخ 16/5/1396 عضو دائمی افتخاری انجمن محسوب می شوند.
5-6) اعضای مؤسساتی (حقوقی)
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط به ایران فعالیت دارند، میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده 7: هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد و عضویت اعضا مشروط به پرداخت حق عضویت سالانه است.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به داراییهای انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
تبصره 3: حق عضویت اعضای حقوقی با حق عضویت اعضای حقیقی متفاوت خواهد بود.
ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
1-8) استعفای کتبی
2-8) عدم پرداخت حق عضویت سالانه.
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیأت مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف) مجمع عمومی ب) هیأت مدیره پ) بازرس (بازرسان)
الف) مجمع عمومی
ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
1-10) مجمع عمومی عادی سالی یک بار تشکیل میشود، با حضور یا رأی کتبی نصف بهعلاوه یکِ کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت آرا معتبر است.
2-10) مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیأت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
3-10) درصورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیابد، جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن، اخذ آرا میتواند به صورت مکاتبهای -بر اساس آییننامهای که توسط هیأت مدیره تدوین میشود- انجام شود.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیر الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره 2: یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه هیأت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیأت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست.
تبصره 4: هر عضو پیوسته میتواند وکالت تنها یک عضو دیگر را در مجمع بر عهده داشته باشد.
تبصره 5: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آرا معتبر است.
ماده 11: وظایف مجامع عمومی
1-11) وظایف مجمع عمومی عادی
انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)
تصویب خط مشی انجمن
بررسی و تصویب پیشنهادهای هیأت مدیره و بازرس (بازرسان)
تعیین میزان حق عضویت
عزل هیأت مدیره و بازرس (بازرسان)
بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آینده انجمن.
2-11) وظایف مجمع عمومی فوقالعاده
تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
تصویب انحلال انجمن
تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیأت رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 3: اعضای هیأت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 4: اعضای هیأت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیأت مدیره و بازرس (بازرسان) نامزد کردهاند.
ب) هیأت مدیره
ماده 12: هیأت مدیره انجمن مرکب از هفت عضو اصلی و دو عضو علیالبدل است که هر سه سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
1-12) ترکیب هیأت مدیره باید مطابق شیوه نامه کمیسیون انجمنهای علمی باشد.
2-12) هر فرد می تواند حداکثر عضو هیأت مدیره دو انجمن علمی باشد.
3-12) هر فرد میتواند تنها رئیس هیأت مدیره یک انجمن علمی باشد.
4-12) هیچیک از اعضا نمی توانند بیش از دو دوره متوالی عضو هیأت مدیره انجمن شوند.
5-12) حداکثر دو عضو مشمول بنـد (12-1) در صورت کسب بیش از سه چهارم آرای حاضران در جلسه، می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیأت مدیره درآیند.
6-12) عضویت در هیأت مدیره افتخاری است.
7-12) هیأت مدیره حداکثر تا یک هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده، با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.
8-12) کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیأت مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره معتبر است.
9-12) هیأت مدیره موظف است برحسب نیاز، هر ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیأت مدیره حداقل سه روز است.
10-12) جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
11-12) کلیه مصوبات هیأت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیأت مدیره نگهداری میشود.
12-12) شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأت مدیره تا سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
13-12) درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیأت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
14-12) شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده 13: هیأت مدیره نماینده قانونی انجمن به شمار می آید و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
1-13) اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2-13) تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
3-13) هیأت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند، در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض، به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام دهد.
4-13) جز درباره موضوعهایی که به موجب مفاد اساسنامه، اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیأت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام شده، داراست.
5-13) تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر
6-13) اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر
7-13) انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
8-13) اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
9-13) جلب هدایا و کمکهای مالی
10-13) اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
11-13) اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور
12-13) ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
13-13) هیأت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیأت مدیره پیشین تا تأیید هیأت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
پ) بازرس (بازرسان)
ماده 14: مجمع عمومی عادی دو نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را بهعنوان علیالبدل برای مدت سه سال انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:
1-15) بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
2-15) بررسی گزارش سالانه هیأت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3-15) گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیأت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.
فصل پنجم – گروههای علمی انجمن
ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیأت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.
- گروههای تخصصی
- کارگروه آموزش و پژوهش
- کارگروه انتشارات
- کارگروه آمار و اطلاعات
- کارگروه پذیرش و روابط عمومی
- کارگروه گردهماییهای علمی
16-1) انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کارگروههای دیگری که نیاز به آنها احساس میشود، نیز هست.
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-17) حق عضویت اعضا
2-17) درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی
3-17) دریافت هدایا و کمکها
4-17) کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهد شد.
ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده 20: هیچیک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه ندارند و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.
ماده 21: کلیه مدارک و پرونده های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع دارای صلاحیت، در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی به نام انجمن را ندارند.
ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیأت تصفیهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیأت تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها، کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر شش فصل، 25 ماده، 53 زیرماده و 21 تبصره در جلسه مورخ 1399/10/28 مجمع عمومی فوق العاده انجمن به تصویب رسید و جایگزین اساسنامه پیشین شد.