مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود برگزار شد

مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود برگزار شد
اسفند 13, 1401
299 بازدید

مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود برگزار شد دومین یادوارۀ ابراهیم پورداوود، بنیان‌گذار انجمن ایرانشناسی، با شرکت جمع کثیری از علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی، در دبیرستان فیروز بهرام برگزار شد. به گزارش انجمن ایرانشناسی، محمدعلی عزت‌زاده، دبیر انجمن ایرانشناسی، در این مراسم به تفصیل درباره زندگی و آثار استاد ابراهیم پورداوود سخن گفت. وی […]

مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود برگزار شد

دومین یادوارۀ ابراهیم پورداوود، بنیان‌گذار انجمن ایرانشناسی، با شرکت جمع کثیری از علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی، در دبیرستان فیروز بهرام برگزار شد.

به گزارش انجمن ایرانشناسی، محمدعلی عزت‌زاده، دبیر انجمن ایرانشناسی، در این مراسم به تفصیل درباره زندگی و آثار استاد ابراهیم پورداوود سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه علاقه به ایران، اعتقاد به ارتباط ایران با تمدن نوین، اهمیت به آموزش، اهمیت به نهادسازی و  رواداری و میانه‌روی از جمله ویژگی‌های بارز پورداوود بوده است، تاکید کرد که علاقه به ایران، هرگز سبب نشد که ابراهیم پورداوود در آثارش، احساسی عمل کند و پا را از روش و اسلوب علمی فراتر بگذارد.

دبیر انجمن ایرانشناسی، «طرح پیوستگی فرهنگ و تمدن ایران» را از نظریات شاخص پورداوود دانست و گفت: وی اعتقاد داشت که ایران پس از ورود اسلام، دچار گسست تمدنی نشد؛ بلکه ایران دوره اسلامی، ادامه ایران باستان بوده است.

عزت‌زاده یادآور شد: محمد معین، نخستین کسی است که در ایران و در دانشگاه تهران، مدرک دکترا دریافت کرد. وی پایان‌نامه‌اش را درباره مزدیسنا و ادبیات فارسی نوشت و ابراهیم پورداوود، استاد راهنمای رساله دکتری محمد معین بوده است. علاوه بر معین، هوشنگ اتحاد، بهرام فره‌وشی، احسان یارشاطر، جلیل دوستخواه، یحیی ماهیار، سید محمد دبیرسیاقی، محمدجواد مشکور، ذبیح‌الله صفا و… نیز از دیگر شاگردان مشهور پورداوود بوده‌اند.

دکتر محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایرانشناسی نیز پیامی صوتی برای مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود ارسال کرد. وی گفت: استاد ابراهیم پورداوود، نخستین پژوهشگری است که گزارش و تحلیلی علمی از اوستا را به زبان فارسی ارائه نمود.

وی افزود: پورداوود به زبان‌های فرانسه، آلمانی و انگلیسی تسلط داشت و همین تسلط سبب شد که وی نه‌تنها بتواند از منابع علمی جهان در آثار خود بهره‌مند شود، بلکه با شماری از پژوهشگران برجسته عصر خویش، مانند مارکوارت، مینورسکی، ولف و بلوشه نیز مکاتبه داشته باشد و تبادل نظر کند.

دهقی درباره ویژگی آثار پورداوود اظهار داشت: نثر او بسیار معتدل و دور از واژه‌سازی‌های نامانوس بود. گزارش او درباره اوستا هنوز هم مورد استفاده پژوهشگران است و به‌ویژه پژوهش‌های وی درباره گاهان به دلیل پیچیدگی متن اصلی، ارزشی فراوان دارد.

عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر زبان‌های باستانی و از شاگردان ابراهیم پورداوود هم با ارسال پیامی صوتی به این مراسم، خاطراتی از کلاس‌های درس استاد ابراهیم پورداوود بیان کرد.

همچنین دکتر فرزانه گشتاسب، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، درباره پژوهش‌های ابراهیم پورداوود پیرامون واژه‌های دساتیری سخنانی ارائه کردند و خانم مریم حاتمی نیز درباره کتاب خود با عنوان مینوی خرد که پژوهشی بر پایه متن پازند است، توضیحاتی دادند.

جشن‌خوانی و شاهنامه‌خوانی، از دیگر بخش‌های مراسم گرامیداشت ابراهیم پورداوود بود که عصر پنجشنبه 11 اسفند 1401 در دبیرستان فیروز بهرام در تهران برگزار شد.

ابراهیم پورداوود، ایرانشناس برجسته و بنیان‌گذار انجمن ایرانشناسی، در سال 1264 در رشت به دنیا آمد و در سال 1347 در تهران درگذشت. وی نخستین دوره‌های آموزشی انجمن ایرانشناسی را در دبیرستان فیروز بهرام برگزار می‌کرد.

دبیرستان فیروز بهرام، با کمک مالی یکی از پارسیان هند به نام «بهرام» و به یاد فرزند روانشاد خود «فیروز» در زمین انجمن زرتشتیان ایران ساخته شد و در سال 1311 گشایش یافت.

 

گزارش: آقای زمان رضاخانی