
نشست مشترک مدیرعامل و جمعی از مدیران موسسات تابعه خیریه حضرت جوادالائمه (ع) با انجمن ایرانشناسی برگزار شد. در این نشست، «غلامعلی سفید»، استاندار سابق یزد و مدیرعامل این مؤسسه، به تشریح فعالیتها و دستاوردهای این موسسه و تاریخچه یزدشناسی پرداخت. وی با اشاره به تأسیس مؤسسه جوادالائمه(ع) در یزد، عنوان کرد: این مجموعه با […]
نشست مشترک مدیرعامل و جمعی از مدیران موسسات تابعه خیریه حضرت جوادالائمه (ع) با انجمن ایرانشناسی برگزار شد. در این نشست، «غلامعلی سفید»، استاندار سابق یزد و مدیرعامل این مؤسسه، به تشریح فعالیتها و دستاوردهای این موسسه و تاریخچه یزدشناسی پرداخت.
وی با اشاره به تأسیس مؤسسه جوادالائمه(ع) در یزد، عنوان کرد: این مجموعه با حمایت خیرین، فعالیت خود را آغاز کرد و توانسته فعالیت های خود را گسترش دهد. این مؤسسه، بزرگترین زیرساخت آموزشی شهرستان یزد را با بیش از ۳۰ سال سابقه در اختیار دارد و هماکنون ۱۳ مدرسه با ۵۵۰۰ دانشآموز و ۶۰۰ معلم تحت پوشش آن فعالیت میکنند.
سفید در ادامه با تأکید بر رسالت مؤسسه در زمینه بسترسازی برای آموزش مستمر و پویا، اظهار داشت: میثاق مشترکی تدوین شده که بر اساس آن، هدف تنها پرورش دانشآموزان برای استعدادهای درخشان و به طور کلی در زمینه درسی نیست، بلکه بر توسعه ویژگیهایی همچون آزاداندیشی، تفکر انتقادی و نگاه تحلیلی تأکید دارد.
علاوه بر مدارس، مؤسسه جوادالائمه دارای مراکز علمی و فرهنگی متعددی از جمله مؤسسه علمیکاربردی با بیش از ۴۰۰ دانشجو، مؤسسه آموزش عالی آزاد برای برگزاری دورههای کوتاهمدت، مؤسسه فرهنگیهنری جواد و … است.
احیای انجمن یزدشناسی
مدیرعامل مؤسسه جوادالائمه(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل انجمن یزدشناسی اشاره کرد و گفت: این انجمن ابتدا در کتابخانه وزیری پایهگذاری شد و در دوران استانداری وی، تلاشهایی برای دولتی شدن آن صورت گرفت. سرانجام با حمایت بنیاد ایرانشناسی و همکاری اندیشمندان یزد، هسته اولیه این انجمن شکل گرفت و اقداماتی نظیر بازسازی و تجهیز خانه موید علایی، برگزاری نشستهای منظم با بخش دولتی، تجهیز و بازسازی موزه حیدرزاده، تهیه ۱۱۰۰ نسخه دیجیتال از آداب و رسوم یزد، جمعآوری ۷۰۰ نسخه خطی قدیمی و مستندسازی فرهنگ این منطقه انجام شد.
وی با اشاره به کمرنگ شدن فعالیتهای این انجمن، و تلاشهای صورتگرفته برای احیای مجدد آن، بیان کرد: این موضوع در شورای شهر یزد مطرح و پس از تأیید، بودجهای برای آن در نظر گرفته شد تا فعالیت خود را زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از سر گیرد.
به گفته سفید؛ انجمن یزدشناسی مأموریتهایی همچون معرفی ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی استان، افزایش آگاهی عمومی نسبت به پیشینه فرهنگی و هویتی، سازماندهی پژوهشها و ایجاد ارتباط میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در راستای تدوین سند چشمانداز توسعه استان را برعهده داشته است.
تاسیس رشته ایرانشناسی در دانشگاه امام جواد یزد
«علی شهیدی»، مدیر گروه ایرانشناسی دانشگاه تهران، در نشست مشترک مؤسسه جوادالائمه(ع) با انجمن ایرانشناسی، از اضافه شدن رشته ایرانشناسی به دانشگاه امام جواد یزد خبر داد و آن را گامی مهم در توسعه این حوزه دانست.
وی با اشاره به محدودیتهای این رشته در کشور اظهار داشت: با وجود اینکه ایرانشناسی نام کشور را یدک میکشد، این رشته تنها در یازده دانشگاه تدریس میشود و متأسفانه شهرهای مهم و تاریخی مانند اصفهان و تبریز از آن بیبهرهاند. در مناطقی که ایرانشناسی حضور ندارد، معضلات هویتی و ملی بیشتر احساس میشود.
شهیدی ضمن انتقاد از وضعیت فعلی این رشته در کشور، از ورود موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) یزد به این حوزه ابراز خرسندی کرد و افزود: یزد یکی از موفقترین مراکز علمی در این زمینه است و اضافه شدن ایرانشناسی به موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) یزد، این مجموعه را به سومین دانشگاه استان با این رشته تبدیل میکند. این دانشگاه نهتنها ظرفیت تأثیرگذاری در استان را دارد، بلکه میتواند در سطح بینالمللی نیز جایگاه ممتازی کسب کند.
وی همچنین به برنامههای علمی و پژوهشی مرتبط با ایرانشناسی در منطقه، بهویژه در عراق، اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته، جلسات متعددی درباره اهمیت شهر مقدس کاظمین برگزار شد، اما متأسفانه بخش دولتی آمادگی و اولویتی برای این موضوع قائل نبود. با آشنایی با مؤسسه جوادالائمه، متوجه شدم که این مجموعه میتواند بهعنوان نماینده ایران، مجری این برنامههای فرهنگی و پژوهشی در منطقه باشد.
توسعه ایرانشناسی در سطح بینالمللی با تلاشهای فعالان فرهنگی ایران
«محمدکاظم کهدویی»، استاد دانشگاه یزد و رایزن فرهنگی در کشورهای افغانستان و بنگلادش، در نشست مشترک مؤسسه جوادالائمه(ع) با انجمن ایرانشناسی به تشریح اقدامات انجامشده در حوزه گسترش ایرانشناسی در کشورهای همسایه پرداخت.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی در افغانستان گفت: در این کشور و در کتابخانه مرکزی اتاق ایرانشناسی را افتتاح کردیم و در نمایشگاهی در تهران، ۴۰۰ جلد کتاب در این حوزه تهیه و به افغانستان منتقل کردم که با استقبال خوبی نیز همراه بود.
کهدویی همچنین، به تأسیس اتاق ایرانشناسی در بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، ۳۰۰ دانشجو در این کشور مشغول تحصیل در این حوزه هستند.
کهدویی از تلاشها برای راهاندازی اتاق ایرانشناسی در شانگهای چین خبر داد و با اشاره به چالشهای موجود اظهار داشت: متأسفانه، امروزه در کشورهای همسایه حساسیتهای خاصی نسبت به رشته ایرانشناسی ایجاد شده است، اما با وجود دشواریها، اهتمام جدی برای توسعه این حوزه در سطح بینالمللی ادامه دارد.
نقش یزد در احیای گفتمان ایرانشناسی
«سامان قاسمی»، هیئت علمی گروه ایران شناسی دانشگاه میبد، در نشست مشترک مؤسسه جوادالائمه(ع) با انجمن ایرانشناسی، به اهمیت نقش یزد در احیای گفتمان ایران پرداخت و اظهار داشت: در زمانهای بحران، انتظار تغییر از نقاط مرکزی و دولتی دشوار است. اگر تغییری قرار باشد رخ دهد، معمولاً از حاشیه و گفتمانهای کمتر مطرحشده آغاز میشود.
وی با اشاره به تاریخ ایران تأکید کرد: بسیاری از تحولات مهم ایران از نقاط حاشیهای آغاز شدهاند و در دوران معاصر، یزد میتواند این نقش را ایفا کند. این شهر، سنتهای خود را حفظ کرده و درعینحال به سمت صنعتی شدن نیز پیش رفته است. یزد، شهری است که هویت یزدی خود را حفظ کرده و همزمان میتواند گفتمان ایران را با جسارت و کارآمدی احیا کند.
تلاش برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته «ایران شناسی» مهر ۱۴۰۴
در جمعبندی نشست، «داریوش پورسراجیان» ریاست موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) یزد تأکید کرد: هر اقدامی که در توان باشد برای پیشبرد حوزه ایرانشناسی و یزدشناسی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت و اهمیت رشته ایران شناسی، از تلاش برای اخذ مجوز مقطع کارشناسی ایرانشناسی برای مهرماه امسال خبر داد و افزود: علاوه بر این، هر برنامه و فعالیتی که لازم باشد، با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه و استان در حوزه ایران شناسی با محوریت انجمن این رشته اجرا خواهد شد.
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.