اساسنامه انجمن علمی ایرانشناسی
بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی ایرانشناسی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای گوناگون ایرانشناسی، انجمن علمی ایرانشناسی که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد.
انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
مرکز انجمن در شهر تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
وظایف انجمن
1- انجام تحقیقات
علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای
با علم ایرانشناسی سر و کار دارند.
2-
همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها
و
برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش
در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
3- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
4- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
5- برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی
6- انتشار کتب و نشریات علمی.
ارکان انجمن
ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
1- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
2- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
3- در صورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آراء میتواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آییننامهای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود ـ انجام شود.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره 2: یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست.
تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
مجمع عمومی فوقالعاده
- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 3: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 4: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
هیئت مدیره
هیئت مدیرة انجمن مرکب از 9 عضو اصلی و 3 عضو علیالبدل است که هر 3 سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
1- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند
|

2- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
3- هیئت مدیره حداکثر تا 1 هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.
4- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیئت مدیره و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس هیئت مدیره یا نایب رئیس هیئت مدیره معتبر است.
5- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.
6- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
7- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.
8- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.
9- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیماندة دورة عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
10- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:
1- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
3- هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد.
4- جز دربارة موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد.
5- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
6- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر.
7- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
8- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
9- جلب هدایا و کمکهای مالی
10- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
11- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
12- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
13- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.
بازرس (بازرسان)
مجمع عمومی عادی 2 نفر را بهعنوان بازرس اصلی و 1 نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت 3 سال انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.
1- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
2- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت
مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.
گروههای علمی انجمن
انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.
1) گروههای تخصصی
2) کمیته آموزش و پژوهش
3) کمیته انتشارات
4) کمیته آمار و اطلاعات
5) کمیته پذیرش و روابط عمومی
6) کمیته گردهماییهای علمی
انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود، نیز میباشد.